Waarom je brein tijdens de overgang energie tekort komt

Gepubliceerd op 22 juni 2026 om 16:36

Veel vrouwen merken het tijdens de overgang. Ze zijn sneller moe, hebben moeite om zich te concentreren, vergeten vaker dingen en hebben het gevoel dat hun hoofd in de mist zit. En hoewel ze voldoende slapen en gezond proberen te eten, voelen ze zich niet meer zo scherp als vroeger.

Vaak worden deze klachten afgedaan als "hormonen". En hoewel hormonen zeker een rol spelen, gebeurt er in werkelijkheid nog iets anders. Iets wat veel minder bekend is.

Een webinar dat mij aan het denken zette

Laatst volgde ik een webinar over de overgang. Ik vind het belangrijk om mezelf continu bij te scholen. Niet omdat ik denk dat ik alles weet, maar omdat er altijd nieuwe inzichten zijn die mijn cliënten verder kunnen helpen.

Vaak hoor ik tijdens zulke webinars vooral een bevestiging van wat ik al wist. Interessant, maar zelden verrassend. Deze keer was dat anders.

Ik hoorde namelijk een verklaring voor waarom vrouwen deze mentale klachten ervaren tijdens de overgang. Ik wist dat ze voorkwamen. Maar ik had nog nooit zo duidelijk uitgelegd gekregen waarom ze ontstaan. En toen viel er voor mij een belangrijk puzzelstuk op zijn plaats.

Het brein krijgt moeite met glucose

Onze hersenen zijn grootverbruikers van energie. Voor de overgang gebruiken ze voornamelijk glucose als brandstof. Onder invloed van oestrogeen kunnen de hersenen glucose efficiënt opnemen en verwerken. Het systeem draait soepel en het brein krijgt de energie die het nodig heeft.

Maar tijdens de peri- en postmenopauze verandert dat. Door de daling van oestrogeen neemt ook het aantal glucosetransporters in de hersenen af. Met andere woorden: het brein krijgt steeds meer moeite om glucose op te nemen en te gebruiken. Niet omdat er geen glucose aanwezig is. Maar omdat de toegangspoortjes minder goed functioneren.

Je zou het kunnen vergelijken met een tankstation waar voldoende brandstof aanwezig is, maar waar steeds minder pompen werken. De brandstof is er wel. Maar het komt niet op de plek waar het nodig is.

 

De gevolgen van een energietekort in het brein

Wanneer de hersenen minder energie krijgen, kunnen allerlei klachten ontstaan:

  • Brain fog

  • Vergeetachtigheid

  • Concentratieproblemen

  • Vermoeidheid

  • Stemmingswisselingen

  • Minder mentale veerkracht

  • Slechter slapen

Veel vrouwen herkennen deze klachten. En vaak denken ze dat ze zich moeten neerleggen bij het feit dat dit nu eenmaal bij de overgang hoort. Maar wat als het probleem niet alleen hormonaal is? Wat als het brein simpelweg onvoldoende brandstof krijgt?

Gelukkig heeft het brein een reserveplan

Ons lichaam is slim. Het heeft namelijk een alternatieve brandstofbron achter de hand: ketonen. Ketonen worden aangemaakt in de lever uit vetten. In tegenstelling tot glucose kunnen ketonen vaak probleemloos door het brein worden opgenomen, ook wanneer het glucosemetabolisme minder efficiënt wordt.

Sterker nog: onderzoek laat zien dat de hersenen ketonen uitstekend kunnen gebruiken als energiebron. Dat maakt ketonen bijzonder interessant voor vrouwen in de overgang.

Waarom een ketogeen voedingspatroon 

Een ketogeen voedingspatroon verlaagt de inname van koolhydraten waardoor het lichaam meer ketonen gaat produceren. Daardoor ontstaat er een alternatieve brandstof voor het brein. Dat betekent niet dat alle overgangsklachten ineens verdwijnen. Maar het kan wel verklaren waarom veel vrouwen die ketogeen eten rapporteren dat zij:

  • Meer energie ervaren

  • Minder brain fog hebben

  • Scherper kunnen denken

  • Minder cravings ervaren

  • Stabieler in hun stemming worden

In mijn praktijk zie ik regelmatig dat vrouwen zich verbaasd afvragen:

"Waarom heeft niemand mij dit eerder verteld?"

Niet omdat ketogeen een wondermiddel is. Maar omdat het een logisch antwoord kan zijn op een probleem dat veel vrouwen niet kennen: een brein dat moeite krijgt om zijn gebruikelijke brandstof te benutten.

Een andere manier van kijken naar de overgang

Misschien ligt het probleem niet alleen bij je hormonen. Misschien vraagt je brein om een andere brandstof.

En dat is precies waarom ik zo geïnteresseerd ben in de combinatie van bloedsuikerregulatie, metabole gezondheid en ketogene voeding. Want als het brein onvoldoende energie krijgt, heeft het weinig zin om alleen naar symptomen te kijken. Dan moeten we kijken naar de brandstof. En juist daar kan een ketogeen voedingspatroon voor veel vrouwen in de overgang een verrassend krachtige oplossing zijn.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.